Eksploatacja maszyn i urządzeń

Eksploatacja - klasa I TFAS

Temat: Ogólna budowa ciągnika rolniczego

21 kwietnia 2020 r.



1. Charakterystyka pojazdów rolniczych


Pojazdem rolniczym nazywa się pojazd mechaniczny, którego cechy konstrukcyjne decydują o jego rolniczym przeznaczeniu. Przyjmując za kryterium podziału sposób użytkowania, pojazdy rolnicze dzieli się na następujące grupy:

• ciągniki rolnicze,

• samochody osobowo-towarowe,

• samochody ciężarowe.


2. Podział ciągników rolniczych


Ciągniki rolnicze można dzielić ze względu na konstrukcje mechanizmów jezdnych, przeznaczenie i siłę uciągu. W zależności od rodzaju mechanizmów jezdnych ciągniki rolnicze dzieli się na:

• kołowe,

• gąsienicowe,

• półgąsienicowe.

foto

rys. J. Babicki, L. Maminajszwili/Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN


Ciągniki kołowe, dzięki dużej łatwości poruszania się po drogach, znajdują również szerokie zastosowanie w transporcie.

Ciągniki czterokołowe napędzane tylko na tylną oś oznacza się symbolem 4K2, gdzie cyfra 4 oznacza liczbę kół, litera K- ciągnik kołowy, a cyfra 2 - napęd na dwa koła. Ciągniki z napędem na cztery koła oznacza się symbolem 4K2a, jeśli koła przednie są mniejsze od tylnych, lub 4K4, jeśli wszystkie koła mają jednakowy wymiar. Firmy zagraniczne stosują inne oznaczenia. Dla ciągników z napędem na dwa koła - 2WD (2 wheel driver), a na cztery - 4WD.


W zależności od liczby montowanych osi rozróżnia się ciągniki jedno- lub dwuosiowe

Ciągniki jednoosiowe, nazywane mikrociągnikami, są przeznaczone do wykonywania lekkich prac uprawowych, pielęgnacyjnych i transportowych w małych gospodarstwach rolno-ogrodniczych oraz do uprawy i pielęgnacji zieleni miejskiej w zakładach gospodarki komunalnej.


W zależności od mocy silnika i nominalnej siły uciągu ciągniki, według Systemu Maszyn Rolniczych, zakwalifikowane zostały do poszczególnych klas:

foto

Najbardziej wszechstronne zastosowanie w rolnictwie znalazły ciągniki dwuosiowe o mocy silnika powyżej 20 kW (kilowat).

foto

3. Ogólna budowa ciągnika


Źródłem energii ciągnika jest silnik, którego praca wprawia w ruch koła napędowe ciągnika oraz służy do napędu mechanizmów pomocniczych, np. prądnicy, pompy podnośnika hydraulicznego, sprężarki itp. Tuż za silnikiem znajduje się sprzęgło; zadaniem jego jest włączanie lub wyłączanie napędu z silnika na dalsze mechanizmy ciągnika.

Skrzynia przekładniowa służy do zmiany prędkości ruchu ciągnika. Jednocześnie ze zmianą prędkości zmienia się siła napędowa na kołach ciągnika, tak że im większa jest prędkość jazdy, tym mniejsza jest siła napędowa. Za skrzynią przekładniową znajduje się tylny most, w którym mieści się przekładnia główna, mechanizm różnicowy oraz przekładnie zwolnic. Na osiach napędzanych kół zębatych zwolnic osadzone są koła napędowe ciągnika.

foto

Przed zwolnicami na półosiach umieszczone są hamulce, które służą do zatrzymywania ciągnika oraz zmniejszania w razie potrzeby promienia skrętu. Do kierowania ciągnikiem przeznaczony jest mechanizm kierowniczy połączony ze skrętnymi kołami przednimi. Ciągnik rolniczy jest wyposażony ponadto w urządzenia umożliwiające jak najlepsze jego wykorzystanie do pracy w gospodarstwie. Zaliczyć do nich należy przede wszystkim: podnośnik hydrauliczny narzędzi i maszyn zawieszanych, wał przekaźnika mocy do napędu tych maszyn, układ pneumatyczny do hamowania przyczep oraz zewnętrzny układ hydrauliczny (służący do zasilania olejem pod ciśnieniem cylindrów ładowaczy czołowych, przyczep wywrotek itp.).



Bibliografia: "Rolnictwo cz. VII Technika w rolnictwie" rozdział IV - Pojazdy stosowane w rolnictwie. Wyd. Hortpress Sp. z o.o., Warszawa 2016. Aleksander Lisowski

Do góry

DO GÓRY