Na podstawie Dz. U. 2003r. nr 169, poz.1650
Pomieszczenia pracy, w których wykonywane są prace związane obsługą
maszyn i urządzeń oraz pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi
powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju
stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny
zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z
uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii
oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. Na każdego
z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej
pracy (co najmniej 4h dziennie) powinno przypadać co najmniej 13 m3
wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej
powierzchni podłogi (nie zajętej przez żadne urządzenia techniczne,
sprzęt itp.) - wg rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(Dz.
U. 2003r. nr 169, poz.1650).
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
Wysokość pomieszczeń może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego i tak wysokość pomieszczeń pracy może być zmniejszona do:
2,5 m w świetle:
jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia;
2,2 m w świetle - w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.
Natomiast w przypadku pomieszczeń pracy czasowej tzn. takich prac, których łączny czas przebywania w tym pomieszczeniu tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin, minimalna wysokość takiego pomieszczenia może wynosić:
2,2 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2,5 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
W pomieszczeniach o stropie pochyłym, powyższe wymagania, stosuje się
do średniej wysokości pomieszczenia, przy czym w najniższym miejscu
pomieszczenia wysokość nie może być mniejsza niż 1,9 m (licząc od
poziomu podłogi do najniżej położonej części konstrukcyjnej sufitu) -
wg rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie
ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2003r. nr
169, poz.1650).
Pomieszczenia pracy przeznaczone na pobyt ludzi (co najmniej 4h dziennie) powinno być, w miarę możliwości, oświetlone światłem dziennym. Oznacza to, że w takim pomieszczeniu powinny być otwory okienne lub dachowe, które umożliwiają bezpośredni dopływ światła dziennego. Nie zależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polską Normą PN-EN 12464-1:2004 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach. W normie tej podano minimalne natężenia oświetlenia elektrycznego w zależności od rodzaju stanowiska pracy oraz rodzaju czynności wykonywanych w danym pomieszczeniu i tak, np.:
w strefie komunikacyjnej i korytarzach – 100 lx oraz schodów i chodników – 150 lx,
w pomieszczeniach przy wykonywaniu czynności związanych z:
obróbką skrawaniem zgrubną i średnią 300 lx oraz precyzyjną - 500 lx,
obróbką skrawaniem materiałów o grubości powyżej 5 mm – 200 lx
trasowaniem lub sprawdzaniem dokładności wykonywania – 750 lx,
montażem i wykonywaniem narzędzi, produkcją urządzeń tnących – 750 lx.
Instalacje i urządzenia elektryczne powinny być tak wykonane i
eksploatowane, aby nie narażały pracowników na porażenie prądem
elektrycznym, przepięcia atmosferyczne, szkodliwe oddziaływanie pól
elektromagnetycznych oraz nie stanowiły zagrożenia pożarowego,
wybuchowego i nie powodowały innych szkodliwych skutków. W razie
konieczności mogą być również stosowane przenośne źródła światła
elektrycznego, np. w postaci lampy przenośnych. Ich konstrukcja i
obudowa oraz sposób zasilania w energię elektryczną również nie mogą
powodować zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym.
Ponadto
oświetlenie pomieszczeń lub stanowisk pracy nie może powodować:
wydłużonych cieni,
olśnienia wzroku,
zmiany barwy znaków lub zakłóceń odbioru i postrzegania sygnałów oraz znaków stosowanych w transporcie,
zjawisk stroboskopowych.
We wszystkich pomieszczeniach pracy, w których wykonywane są prace
związane z obróką materiałów należy zapewnić wentylację
naturalną, mechaniczną lub obie jednocześnie. Wentylację
naturalną mogą stanowić odpowiednio usytuowane otwory okienne,
dachowe oraz kanały wentylacyjne. Natomiast w pomieszczeniach pracy w
miejscach, w których występuje duże zapylenie, powinna być
zastosowana wentylacja mechaniczna wywiewna. Zastosowana wentylacja
mechaniczna doprowadzająca powietrze do pomieszczeń z zewnątrz
powinna mieć możliwość oczyszczania powietrza z pyłów i substancji
szkodliwych dla zdrowia. Zastosowanie wentylacji nie może powodować
przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy.
W
pomieszczeniach pracy powinny być zainstalowane urządzenia
grzewcze, które pozwolą na ogrzewanie pomieszczeń w porze
obniżonej temperatury. W pomieszczeniach pracy należy utrzymywać
podczas chłodów dostatecznie wysoką temperaturę dostosowaną do
rodzaju wykonywanej pracy - nie niższą niż 14 °C. W
pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca
fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być
niższa niż 18 °C – wg rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i
higieny pracy (Dz. U. 2003r. nr 169, poz.1650). Wybór urządzeń
grzewczych nie może być przypadkowy, np. w pomieszczeniach w których
wykonywane są prace powodujące duże zapylenie lub mgłę olejową nie
wolno stosować urządzeń grzewczych z otwartym paleniskiem, np.
piecyków.
Podłoga w pomieszczeniach
pracy powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na
ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości.
Podłoga na stanowisku pracy, w szczególności przy maszynie w miejscu
stania pracownika, powinna być wyposażona w podesty (lub inne środki)
izolujące od zimna (w przypadku zastosowania w podłodze materiału
będącego dobrym przewodnikiem ciepła), od wilgoci i olejów (w
przypadku możliwości zamoczenia podłogi chłodziwem lub olejem
eksploatacyjnym maszyny). Podesty powinny być stabilne, wytrzymałe na
obciążenie użytkowe, zabezpieczające przed poślizgiem i potknięciem
oraz łatwe do utrzymania w czystości.
Przejścia,
dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Pomieszczenia pracy i stanowiska pracy położone na różnych
poziomach powinny być wyposażone w bezpieczne dojścia stałymi
schodami lub pochylniami. Nawierzchnie schodów, pomostów lub pochylni
nie powinny być śliskie, a w miejscach, w których może występować
zaleganie pyłów - powinny być ażurowe. Wymagania, jakie powinny
spełniać schody, podesty lub pochylnie, określają przepisy
techniczno-budowlane. W przypadku braku możliwości zastosowania
schodów, pomostów lub pochylni w celu dojścia do stanowisk pracy ze
względów technologicznych lub ze względów użytkowych wtedy mogą być
stosowane mocowane na stałe drabiny lub klamry.
Otwory drzwiowe
w pomieszczeniach pracy powinny być odpowiednich wymiarów
uwzględniając liczbę pracowników z nich korzystających oraz rodzaj i
wielkość używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych
ładunków.
Zastosowane drzwi w pomieszczeniach pracy i w
pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych oraz bramy lub wrota
wjazdowe, przejazdowe powinny spełniać przepisy techniczno budowlane
oraz dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Ponadto w zależności sposobu
ich otwierania powinny spełniać podstawowe wymagania, a mianowicie:
drzwi rozsuwane powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic,
drzwi i bramy otwierane do góry powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu,
wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu,
wahadłowe drzwi i bramy powinny być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele,
drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia urazem, a ponadto powinny:
mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania,
być przystosowane do ręcznego otwierania.